Wanneer een incassobureau inschakelen?

Als ondernemer ben je druk met dat waar jij heel goed in bent en dat is ondernemen en je onderneming runnen. Daarbij hoort ook dat je zorgt dat klanten je facturen op tijd betalen. Debiteurenbeheer is een vak op zich en dat kan best een tijdrovende bezigheid zijn. Wij hopen van harte dat het gros van jouw klanten netjes op tijd betalen elke keer. Helaas weten we uit ervaring dat dat lang niet altijd het geval is. Als klanten stelselmatig niet betalen kan het handig zijn om over te gaan tot Incassobureau inschakelen. Dan heb je geen omkijken meer naar het innen van openstaande facturen en kun jij je relatie met je klant zuiver houden. Een incassobureau kan nog veel meer voor je doen dan alleen het innen van betalingen van wanbetalers. In dit artikel lees je wat een bureau allemaal voor je kan overnemen op het gebied van betalingen.

Sneller innen openstaande vorderingen

Door incassobureau inschakelen krijg je over het algemeen veel sneller een betaling van mensen die nog facturen bij je hebben openstaan dan wanneer je er zelf achteraan gaat. Door een derde partij in te schakelen weet de klant dat het je menens is en vaak helpt het om een derde partij in te zetten voor wat meer overwicht. Klanten vinden een bericht van een incassobureau niet prettig en willen daar snel vanaf zijn. Als ze kunnen betalen zullen ze dat ook snel doen en als er een betalingsregeling nodig is dan kan een incassobureau daar net wat meer druk op zetten dan je zelf waarschijnlijk zou doen.

Versturen aanmaningen door incassobureau inschakelen

Je hoeft niet te wachten met incassobureau inschakelen tot een klant na meerdere herinneringen en aanmaningen nog niet heeft betaald. Je kunt het sturen van de wat meer serieuzere aanmaningen al uitbesteden aan een professioneel bureau. Dat scheelt jou best wel wat werk en je weet zeker dat de inning van je facturen in de betrouwbare handen is van experts die niks anders doen dan zorgen dat facturen snel betaald worden. Het enige dat je nog zelf doet dan is het maken en versturen van de facturen, de eerste herinneringen en de rest draag je over. Zeker bij als je te maken hebt met veel klanten die te laat betalen kan je dat een hoop werk en frustratie besparen. Daarbij is het innen van geld een vak apart en de kans is groot dat de medewerkers op je administratie afdeling blij zijn dat ze van dat klusje verlost worden.

Volledig uitbesteden debiteurenbeheer

Wil je nog een stapje verder gaan bij incassobureau inschakelen dan kun je je volledige debiteurenbeheer overlaten aan een professionele organisatie. Dan verstuur je alleen nog de facturen en vanaf de eerste ‘te laat’ dag neemt het incassobureau het van je over. Ze sturen de herinneringen en volgen die netjes op en waar nodig gaan ze over tot wat stevigere maatregelen. Mocht het komen tot een conflict waarbij tussenkomst van een rechter nodig is, dan nemen ze die taken en de uitvoering ervan ook voor hun rekening.